Saab Cabriodak reparatie
De Saab Cabrio is een icoon als Cabrio maar er kan toch weleens een storing of klacht zich voordoen. Onder dit nieuwsbericht een aantal voorbeelden van Cabriodak reparaties die we in de werkplaats tegenkomen.
Het afbreken van de kruiskoppeling is wel een voorbeeld welke we regelmatig tegenkomen. Let wel dat het monteren van de juiste onderdelen van belang is. Zoals een juiste breekpen en geen boutje M5. De breekpen zorgt ervoor dat deze bij een bepaalde tegenkracht afbreekt en dat niet het complete mechanisme verbuigt (zie foto hieronder)
Gebroken kruiskoppeling
De hydraulische cilinders van de Cabrio van 1998 t/m 2002 verdienen wel iets aandacht. Te lang wachten met het vervangen als ze lekken is niet goed voor de buitenmantel van de hydrailische leidingen. Na verloop van tijd laat de buitenbeschermmantel los en de binnenleiding wordt kwetsbaar. En als een leiding wordt vervangen dan wel graag de leiding op de juiste manier weer terug plaatsen zodat deze niet in een knik zit – zie foto 2.
Knik in de leiding
Het uitlezen van de stuurunit die het cabriodak-systeem aanstuurt is van belang voor het stellen van een juiste diagnose. We kunnen dan zien wat elke sensor afzonderlijk aangeeft. Ook het programmeren van de stuurunit bij een 900NG kunnen we doen met de Tech2.
De Saab 9-3 Cabrio van 2004 tot 2011 heeft diverse sensoren op de hydraulische cilinder gemonteerd zitten. Deze zijn van het type hall. Ook deze hebben we eens vervangen of een complete cilinder ivm olie lekkage.